pl 001Succubus blues är första delen i en serie om fem böcker som handlar om succubusen Georgia Kincaid. Jag kan nog gissa vad ni alla tänker, vad är en succubus? Jo, det är slags demon som suger energi ur människor när dem har sex. Nu vet ni det. Bo, huvudpersonen i Lost Girl är en succubus.

När det kommer till jobb från helvetet så är Succubus ett drömjobb. Hon kan bli allt hon vill. Nej allvarligt hon kan gör allt från att skifta på/av sig kläder och smink till att ändra skepnad helt. Visst tar det en hel del energi men ändå. Plus att de dödliga männen gör allt för att röra henne, även om dem lyckas så får dem betala med sin själ, men varför se det negativa?
Trots att hon är en succubus och livet borde vara en dröm är det inte så för Gerogia Kincaid. Men hon får i alla fall läsa gratis böcker, hon jobbar trots allt i en bokhandel. Det är här hon träffar snyggingen, och den bäst säljande författaren Seth Mortensen. Hon vill ha honom så mycket men det går inte då hon inte vill att han ska förlora sin själ. Det vanliga dilemmat alltså. Men hon får sluta drömma om Seth när flera övernaturliga varelser, de flesta av dem känner Georgia personligen, hittas döda bryter paniken ut bland dem övernaturliga i Seattle. Vem är förövaren, så mäktigt att både demonbossen Jerome och ängeln Carter tigger som muren.

I boken finns det tidshopp som inte märks ut på något sätt, utan som går ihop med nutiden. Detta gör det lätt förvirrande då man läser en bit, tänker ”hoppade dem inte fram lite i handlingen här?” bara för att inse att det tydligen är en slags tillbaka blick på hennes liv innan hon blev en succubus. Man vet detta då hon nämner två namn som ingen i hela boken förens nu har hetat. Lite förvarning hade varit underbart. En annan sak som grämer mig är att jag inte riktigt kan sätta fingret på när hon var ”mänsklig”. I nuläget lutar jag mot antiken.

Sista sidorna är förvirrande det händer en massa saker som får en att känna att, fast man har läst vartenda ord på varenda sida fram till nu att, man har missat något. Och jag visste från första början vem den onde snubben var. Jag bara kände det på mig.

I nuläget är det inte särskilt troligt att jag läser bok nummer 2, Sucubus on top. Jag har betydligt viktigare böcker att läsa. Eller så klämmer jag in den någonstans bara för att se om den är bättre än Succubus blues. Allt kan hända, det är bara att vänta och se.

Bokus | Adlibris

