pl 006
Jag älskar boken, det gör jag verkligare. Visst finns det bitar som är lite tråkiga men inte tillräckligt dåliga för att dra ner på helhets intrycket. Vilket är väldigt stark jobbat av boken.
Jag har länge haft Tiden där emellan på min läslista och nu har jag alltså läst boken.

Bokens två stora punkter Madrid och Tetuán i Marocko. Historien kretsar kring den unga sömmerskan Sira Quiroga som växte upp i Madrid under1930-talet. När det börjar hetta till och inbördeskriget gör frammarsch bestämmer sig Sira att tillsammans med sin älskare resa till Marocko för att börja på nytt. Men han sviker henne och hon står i ett främmande land med knappt något och ingen chans att resa tillbaka. Efter ett tag samlar hon sig och tar åter igen upp jobbet som sömmerska. Med hjälp av sin nya vän och allierade Candelaria får Sira en allt mer exklusiv kundkrets. Det är tack vare en kund som Sira får chansen att resa hem till Madrid. Men inte helt oskuldlös förstås. Hon öppnar en ateljé där fruarna till högt uppsatta tjänstemän i den nya spanska regeringen och rika tyska med tvivelaktigt bakgrund. Siras jobb är enkelt lyssna på kunder och förra vidare allt av intresse till Hillgarth. Hon är en spion för britterna och går under täckmanteln Arish Agoriuq (hennes efternamn baklänges). Men jobbet som spion är farligt och hon kan inte lita på någon, utom sin vän Rosalinda som rekommenderade henne för jobbet till att börja med.
Boken slutar med en epilog som ger svar på alla nyckelpersoner utan just Sari själv och hennes ”vän” Marcus Logan, en engelsk journalist, vilket jag tycker är lite trist.

Boken är välskriven och man kan inte hjälpa att engagera sig i den, i Siras historia och i allt runt om kring. Dueñas lyckas fånga känslan av hur det var i Spanien i åren efter Franco tog makten och sedan föra över det på läsaren. Hon lyckas gör Sira till en person av kött och blod, göra henne levande vilket är mycket beundransvärt.

Jag ville inte lägga ifrån mig boken och den finns kvar inom mig ett bra tag efter att jag har läst sista meningen. Tiden där emellan är en bok jag kommer med största säkerhet att läsa många gånger i framtiden. Det är inte ett tokigt besked om en persons debutroman.
Dueñas släppte ytterligare en bok i 2012, Mission oblivion heter den på engelska. Boken kan mycket väl översättas till svenska så håll korpgluggarna öppna, jag vet att jag gör det.

Bokus | Adlibris

