Tags

divTill en början var jag skeptisk mot boken, men nu har jag blivit övertygad, Divergent är en riktigt bra bok. På framsidan Ett enda val kan förändra hela ditt liv vilket är vad boken i grund och botten handlar om.

I det dystopiska Chicago är invånarna uppdelade i fem olika falanger (lite som Hogwarts husen): De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. När man är sexton får man välja vilken falang man vill tillhöra även om dem flesta stannar kvar i falangen de föddes in i. När både Beatrice och hennes bror Caleb väljer bort hemfalangen De osjälviska rasar världen lite för syskonen Pryor. Tris, som har valt De tappra, får uppleva det tuffa och jobbiga livet hos De tappra. Allt blir inte bättre av att hon har en hemlighet som hon måste dölja för alla om hon vill överleva, hon är en divergent. I ett samhälle där alla har ett särdrag som bestämmer vilken falang de passar i är det livsfarligt att vara en divergent, en person med en personlighet som platsar i flera olika falanger. Samtidigt måste hon vara tillräckligt bra för att platsa bland de tio bästa, då bara de tio bästa noviserna får bli medlemar, resten blir falanglösa och tvingas leva utanför samhället. Tris utsätts för både fysiska och psykiska prövningar för att bevisa att hon hör hemma bland De tappra. Som om inte detta var illa nog, så pågår en allt allvarligare spänningar mellan De osjälviska och De lärda.

Sarakastiska Tris (Beatrice tog namnet Tris bland De tappra), efter att hon sarkastiskt poängterade att det var maten som gjorde att hon lämnade De osjälviska, så har hon lyckats fånga mig. Christina hennes bästa vän(?!) förtjänar också att nämnas här precis som Will, Go Christina&Will.

Jag shippar Tris och Four så mycket, men till en börja var jag lite orolig att Four var för gammal för henne då man inte fick veta hans ålder förens en bit in. Men det visar sig att han är 18 och Tris är 16 så ingen fara där.

Jag vet att Divergent är den första delen i en trilogi, men boken hade faktiskt kunnat klara sig som en ensam novell. Medans det finns böcker som bara är en bok och slutar med känslan att boken inte slutade ordentligt så har Divergent en början, en mitt och ett redigt slut. Att ha en sådan stark första bok i en trilogi (eller serie) medans den samtidigt på sätt och vis leder upp till bok nummer 2 är väldigt ovanligt. Oftast när det kommer till trilogier så är första boken början, andra boken är mitten och den tredje och avslutande boken är slutet. Nu får står ni att jag blev lite överväldigad av boken, på ett positivt sätt. Dessutom balanserar boken spänning riktigt bra, det är alltid tillräckligt spännande att man ska vilja läsa mer.

Mina sista ord är: Låt er svepas med av den våg som har dragit över land och rike som är Divergent.

Bokus | Adlibris

