Tags

poJag har läst boken Liesl & Po av Lauren Oliver. Ja, jag vet att det är en bok riktad mot barn i åldern 9-12 men jag bryr mig faktiskt inte.
Boken är välskriven och engagerande, med tre huvudperson man tycker om och hoppas för att allt ska gå deras väh. De tre huvudpersonerna är Liesl, en liten flicka som är inlåst av sin styvmor på vinden, Po är ett spöke som är vilse, Pos husdjur Knytet samt den klumpiga lärlingen till alkemisten Will.
Om man räknar med Knytet så blir det fyra, och det kanske vi borde göra annars kommer Knytet kanske att spöka för oss.

Vi får följa dessa tre, förlåt fyra, unga personer när dem av misstag ger sig ut på ett äventyr med en ask  som innehåller den mäktigaste magin som finns. Liesl tror att asken innehåller hennes fars aska och har ingen aning om att askarna har blivit utbytta.

Det finns ett stort galleri av andra personer som finns med i historien. Alkemisten, Liesls styvmor Augusta, Den främsta damen som är den som har beställt magin av alkemisten och så  Mo. Mo är min favorit bland birollerna, allt han vill är att ge Will en varm mössa så att han slutar att frysa.

Boken påminner mig lite om böckerna om Ottolina när det kommer till sättet den är skriven på. Boken fungerar, trots att det är en barnbok, för en vuxen människa om den uppskattar en underbar historia om magi.
Ett stort plus vill jag ge bilderna i boken. Dem är så väl ritade och vackra att dem påminner mig om gamla barnböcker från en svunnen tid.

Till sist så vill jag berätta att anledningen till att jag läste boken till början är att den är skriven av Lauren Oliver som är författaren till Delirium-trilogin, vilka jag har recenserat här.
När jag får barn och dem är tillräckligt gamla för att läsa Liesl & Po kommer jag gladligen att skaffa boken åt dem.

Bokus | Adlibris

