Tags

Som ung var jag nästan besatt av grekisk mytologi. Jag kunde alla gudarna och slukade historierna om dem som om dessa var mat. Men med tiden matades detta intresse av för att tillslut lagras långt bak i min hjärna. Men detta vaknade till liv igen då jag läste Helena, första boken i Starcrossed trilogin.

Helena växer upp på den lilla ön Nantucket på USA:s östkust med sin pappa. Hennes mamma lämnade dem när Helena var liten. När familjen Delos flyttar till ön börjar underliga saker att hända. När hela Helena tittar på någon i familjen Delos ser hon tre tjejer som jämrar sig och gråter och på natten har hon besynnerliga drömmar. Dessa drömmar gör att hon vaknar upp utmattad och med smutsiga och blodiga fötter som om hon faktiskt hade gjort allt som i drömmen.
Allt blir inte bättre då hon attackerar Lucas Delos av någon oförklarlig anledning inför hela skolan. Trots hennes attack mot Lucas kan hon inte hjälpa att känna sig dragen till honom.
Bitvis börjar sanningen uppenbara sig för Helena och allt hon har trott ha varit sant visar sig vara något helt annat. Hon verkar vara något helt annat än vad hon alltid har trott.
Ni får ursäkta denna ganska luddiga handlingsbeskrivning men jag vill ogärna spoila något, och det är lättare än vad man skulle kunna tro. Så jag håller på någorlunda neutral mark.

Som jag nämnde i börjar vaknar allt jag har lagrat rörande grekisk mytlogi och kommit fram från sin mörka hörna. Speciellt historien om Troja med Helena och Paris gör sig påmind igen och gör faktiskt boken ännu mer underhållande då jag förstår deras referenser till detta och andra verk tillhörande de grekiska gudasagorna.
Boken har ett högt tempo och den lyckas hålla den hela vägen in till mållinjen.

Jag tycker konstigt nog om i princip alla personerna i boken och de kompletterar varandra på ett bra sätt. Min favorit efter Helena är Ariadne, även fast hon inte får så mycket egentid fastnar jag ändå för henne.

De två andra delarna i trilogin, Hades och Nemisis, kommer jag båda inom en ganska nära framtid att läsa. Jag vill verkligen veta fortsättningen. Kommer det bli Helena & Lucas i slutändan, får Ariadne mer tid i dessa två böcker och kommer Helenas mamma alltid vara en sådan… glädjedödare.

Bokus | Adlibris

