pl 001

När jag läste texten på baksidan kunde jag inte hjälpa att tänka, wow en chick-lit á la Sophie Kinsella fast med en tonårig mästertjuv. Denna kommer jag att tycka om.
Men jag blev besviken…

Kat Shepard, dottern till en känd brottsling som fokuserar på att stjäla konst, vill bara ha ett vanligt liv på Colganskolan. Men hon blir avstängd för ett brott hon inte har begått försvinner livet hon ville ha. Ute på parkeringen väntar hennes vän och före detta medbrottsling Hale. Hale lyckas övertyga Kat att ge sig in på den kriminella banan igen då Kats pappa är misstänkt för att ha stulit fem ovärderliga tavlor från en annan brottsling, en väldigt farlig sådan. Deras plan för att återställa hennes fars rykte är att stjäla tillbaka tavlorna från vem som nu än har tagit dem, vilket inte är det lättaste då Interpol håller ögonen på dem.

Sedan samlar dem ihop ett gäng med tonåriga brottslingar för att själva tillbaka tavlorna som råkar befinna sig på ett av världens mest välbevakade museum. Lite tonårig Ocean’s Eleven över det hela, får inte ni också det intrycket?
Historien i sig är en spännande och vältänkt, men det som förstör det hela är hoppen som finns i boken.  Till exempel ”13 dagar till deadline New York, USA”. Detta lilla avbrott i historien känns lite gran som om någon kör upp till 50 och bromsar. Kör upp till 45 och sedan bromsar. Det hela blir alldeles hakigt. Det gör inte det hela bättre heller att oftast efter dessa hopp eller avbrott eller vad vi nu ska kalla dem så är det som en helt ny historia. För det är som om dessa pauser gör det okej att hoppa till något helt annat än det som var innan avbrottet och sedan inte förklara något om det. Detta gör verkligen inte boken till en uppskattad upplevelse.
Jag är säker på att jag skulle tycka mycket bättre om boken om det inte var för dem här pauserna (eller avbrott/hopp… Ni fattar vad jag menar.) Handlingen skulle få ett flyt som den i nuläget inte har.
Ja är verkligen besviken på boken för den gör detta mot mig, att denna lilla sak kan förstöra så mycket.

Avslutningsvis finns det i nuläget tre till böcker i serien om Kat, men ingen är av dessa är översatt till svenska än. Ally Carter har över skrivit en bokserie Gallagher Girls som handlar om en flicka skola där man tränar spioner. Undrar om dessa böcker också har dessa ”avbrott”…

Bokus | Adlibris

