I Grave Sight får vi stifta bekantskap med Harper Connely, som tack vare att hon blev träffad av blixten när hon var 14 kan inte bara lokalisera döda, utan också uppleva hur dem dog. Tillsammans med sin styvbror Tolliver Lang har hon skapat en affärsrörelse runt sin udda förmåga. Jag menar om ni också hade blivit träffade av blixten och fått denna skumma förmåga, skulle inte ni också försöka känna pengar på det? Jo, precis. Visste ni att detta står på baksidan av boken men att det tog typ 15 sidor in i boken innan det nämndes. Jag vet inte om jag gillar är ogillar Harper för att inte berätta sin livs historia, eller inte livshistoria bara en händelse som förändrade hennes liv totalt.

Harper och Tolliver har fått ett uppdrag att hitta Teenie, en ung flicka som har försvunnit från den lilla staden där hon bor. Men det är inte offrets mor, utan Teenies pojkväns mor Sybil Teague som har anställt Harper. Detta kan tyckas konstigt att det inte är Teenies mamma som ber om hjälp. Anledningen till att Mrs Teague anlitade Harper är att hennes son Dell, som var tillsammans med Teenie, har hittas död i skogen. Självmord antar den lokala polisen. Nu tror folk att Dell mördade Teenie och sedan begick självmord. Därför behöver Teague Harpers hjälp att bevisa hennes sons oskuld. Harper lyckas hitta Teenie och kan bekräfta att Dell inte mördade henne. Med jobbet klart och pengarna i handen lämnar Haprer och Tolliver stan för att bege sig till nästa jobb. Men dem kommer inte långt (en liten Frits och Frode referens där.)

De får snart reda på att någon inte vill att dem ska lämna staden, bland annat genom att den korrupta polisen (vars polischef är bror till Sybil Teague. Det är som om alla staden är relaterade med varandra) där häktar Tolliver för trasigt bakljus. Jag tror att alla därute förstår att polisen som grepp Tolliver skadade bakljuset själv med sin polis batong-grej. Hur ofta har man inte stött på sådana poliser i tv serier, och varje gång blir jag lika arg på dem.

Så med sin bror hos polisen KAN Harper inte lämna stället, trots att flera personer försöker tvinga iväg henne. Harper får dock lite hjälp från Nell Teague, Sybils dotter som är förälskad i Tolliver. Inte för att jag kan klandra henne. Jag gillar Nell och jag ville att hon skulle bli tillsammans med Tolliver och joina hans och Harpers ”klubb”.  Åtminstone bara för att lämna sin över macho, amerikansk fotbolls spelande beundrare som råkar vara den som ger Harper mest bekymmer då han bland annat har försökt attackera henne i hennes motellrum för att få henne att lämna stället.

Slutet är som jag tänkte att det skulle vara, men ändå är det inte det. Konstigt hur saker kan vara både och.
Hela stämningen i boken är CSI möter dagssåpa lite grann, och efter att ha läst två böcker av Charlaine Harris ger jag tummen upp till henne.
Får ni chansen läs Grave Sight. Det finns sammanlagt fyra böcker i serien och jag ska nu beställa den andra boken Grave Suprise. För er som undrar så finns Harper Connelly böckerna bara på engelska.

Bokus | Adlibris

