pl 003
När dem flesta hör Fantomen på operan tänker de nog på Andrew Lloyd Webber’s musikal. Men musikalen är baserad på boken av Gaston Leroux, och det finns markanta skillnader mellan dem två.

I boken är Fantomen (“Erik”) ganska mycket en psykopat medans i musikalen är han en kärlekskrank snubbe med ett till hälften förstört ansikte. När jag nu har kommit in på utseendet hos fantomen så kan jag inte låta bli att nämna att i boken beskrivs fantomen som en levande död. Att han ser alldeles död ut med ett dödskalle liknade ansikte och spöklik gestalt. Om Webber hade behållit detta utseende undrar jag om musikalen skulle ha blivit en sådan stor succé.

Fantomen är den farlige och skrämmande varelsen som sätter skräck i folket på Paris Operan. Vilket inte är konstigt då han har en tortyrkammare inred med speglar. Ja, jag vet men jag sa ju att han är en psykopat.

Så till skillnad från i musikalen är det inte kärlek mellan Fantomen & Christine, utan helt enkelt rädsla och makt.
Jag föredrar faktiskt boken framför musikalen. Musikalen må ha fantastisk musik men en hämndlysten, galen fantom vinner över en kärlekskrank fantom varje dag.

Det var allt den här gången, men kolla gärna upp boken.

X Caroline

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

 

