pl
Elizabeth Woodville är en ung änka med två små pojkar som en dag träffar på den nya kungen, Edward IV när han och hanns män rider förbi. Elizabeths anledning till att stå där vid vägkanten och vänta på kungen är att hon vill få honom att ge tillbaka henne hennes mark.
Direkt när deras ögon möts vet dem båda två att det är något speciellt mellan dem.
Men det finns ett stort problem, Edward tillhör huset York medans Elizabeths familj stöder huset Lancaster. Sedan finns det också det lilla problemet med att han är den unge, snygga kungen och hon är en fyra år äldre änka med två barn. Men dessa två låter inte något stå i deras väg.

Sedan följs deras väg för att försvara sin position från alla håll, både ute i från och ifrån den egna familjen. Det finns mäktiga fiender över hela landet och även utomlands. Det blir inte heller bättre av att lojala följare blir med tiden mer avundsjuka och planerar hur dem själva ska kunna ta över tronen.

Jag har inget i mot tidshopp, om det används rätt. Den vita drottningen är ett bra exempel på hur tidhop gynnar boken när dem används rätt. Eftersom boken är baserad på en verklig persons liv och verkliga händelser som måste finnas med i boken är tidshoppen en bra lösning, för om man hade tidshoppen skulle boken vara mer utdragen och ganska mycket tjockare. Så nu tar bara det viktigaste med och det fungerar fantastiskt.

Jag började läsa Den andra systern Boleyn får något år sedan som också är skriven av Philippa Gregory. Men jag läste bara 60 sidor innan jag lade ifrån mig boken i missnöje då jag inte tyckte om hur Gregory framställde Anne Boleyn. Men i Den vita drottningen kände jag aldrig så, boken är helt enkelt underhållande från första till sista sidan. Precis som med Lesley Pearse bok om Mary Broad fick Den vita drottningen mig att titta närmare på Elizabeth Woodville. Visa personer i boken har jag hört talas om tidigare eller rent av frascinerats av tidigare som Richard III och Elizabeth av York, som sedermera gifter sig med Henry Tudor (VII).

Den vita drottningen är den första boken i en trilogi serie som även innefattar Den röda drottningen och Den blå hertiginnan, trots att tidsmässigt sätt utspelar sig Den vita drottningen sist av de tre böckerna.

Bokus | Adlibris

