Mary Broad döms till galgen för hennes stöld av en sidenhatt. Efter en utdragen tid i fängelset blir hon benådad från döden. Bara för att förflyttas till en fängelsebåt där förhållandena är under all kritik (känsliga läsare varnas). Mary använder sin list och kvinnlighet för att göra det bästa av den situation hon har hamnat i. Snart får hon utdelning, hon ska tillsammans med ett sjuttio tal andra fångar skeppas till straff kolonierna i den hittills orörda Australien. Visst är skeppet till Australien bättre än fängelseskeppet, men Mary kan inte hjälpa att önska att hon var kvar hemma i England. För när dem väl har kommit fram till Botany Bay blir livet en kamp för överlevnad, både mot farorna som hotar i detta nya land och faran som är hennes med passagerare. Mary bestämmer sig direkt för att fly därifrån, men hon behöver hjälp.
Flykten blir ett äventyr utan like, men kommer till en abrupt slut tack vare Marys make William som har en förkärlek för sprit.
Snart är Mary tillbaka mot sitt hem.

Hm… Vad tycker jag om boken… Den är inte dålig, jag menar den är skriven av Leslie Pearse, men den hamnar inte på min lista över böcker jag gärna läser igen. Boken är bra, men det räcker för mig att ha läst den en gång.
Jag har därimot blivit väldigt nyfiken på Mary broad, för Mary är baserad på den sanna historien Mary Broad, den första som lyckades fly från de Australiska straff kolonierna. Det finns faktist en Australisk mini serie med Romola Garai (The Hour) i huvudrollen som Mary, The Incredible Journey of Mary Bryant. Den finns på youtube, så jag ska kolla in den.

Även om jag inte är jätteförtjust i boken, så ger boken en trovärdig beskrivning om hur det kan ha varit för de första brittiska straff fångarna som fördes till Botany Bay i Australien, och sedan deras resa från Botany Bay.
Genom boken har jag också lärt mig om hur fängelserna i England var på sent 1700-tal. Hade man pengar kunde man få en riktig behaglig vistelse.
Själv är jag förtjust i historia och boken är inte så tokig ur en historie intresserads perspektiv.

Jag nämnde det tidigare, en känslig läsare ska kanske undvika boken, då den ger en väldigt målande bild av hur det stod till ombord på skeppet. Man kan nästan känna stanken från lastrummen där dem flesta av fångarna hölls inlåsta.

Bokus | Adlibris

