Tags

pj 001They’re young, fabulous and fanged…
Åh, Blue Bloods lämnade mig med ”Jag vill ha nästa bok nu” känslan. Så jag gick in på Science Fiction bokhandelns hemsida för jag tänkte att dem om någon skulle ha denna bokserie om vampyrer. Jag hade rätt. Det finns 7 delar i serien samt två 2 sidonoveller som inte påverkar huvudstoryn på något sätt.

Schuyler van Alen får under mötet med The Committee veta att hon faktiskt passar in i den exklusiva värld hon alltid har sett sig stå utanför. Hon är en Blue Blood, alla som har blivit inbjudna till mötet är Blue Bloods. Visa visste redan om det, som Mimi Force och hennes tvillingbror Jack, medans andra som Bliss blir lika förvånade som Schuyler själv. Blue Bloods är inte som vanliga vampyrer, dem lever för alltid. Inget kan döda dem. Eller jo det finns en grej men det håller The Committee tyst om. Men när någon mördar en Blue Blood förstår de unga att det faktiskts finns något där ute, farligt även för dem. Det är the Silver Blood…

Den stora gåtan, vem är egentligen Silver Blood, personen som kan byta skepnad som den vill och är den enda som kan döda Blue Bloods. Vad jag förstår det som så är Schuylers jakt på Silver Blood den röda tråden genom böckerna. Det händer saker vid hela tiden, men det är det lilla snöret som håller ihop alltid. Lite på samma sätt som Janes jakt på Red John är den röda tråden i The Mentalist.

Kan Blue Bloods leva för alltid? Det kan dem, på sätt och vis. Dem kommer tillbaka i en ny form, men är i grund och botten samma person. Bara med ett nytt utseende, och namn. Så Blue Bloods kan aldrig bli födda, de bara återvänder, eller mer regenererar. Det ända sättet av stoppa cirkeln är att bli dödad av en Silver Blood.

En stor fördel för boken är att jag tycker om såväl Schyler, Mimi och Bliss precis lika mycket. Och jag tycker om dem så ge mig inte den där blicken. Detta är något väldigt ovanligt. Jag kallar själv detta för ”Bones fenomenet”. Varför är enkelt att svara på, Bones är den enda serien där jag tycker om alla huvudpersonerna. Okej, kanske exakt lika mycket men jag alla är över tycker om linjen.  Det är trots allt dessa tre tjejer som håller ihop boken.

Melissa de la Cruz har skrivit flera unga vuxna böcker, de flesta i den övernaturliga genren. Alla böcker finns dock bara på engelska, och som ni har märkt översätter jag inte Blue Bloods och Silver Blood till svenska då jag känner att det lite gran tar bort magin från dem.

Bokus | Adlibris

