Tags

Utvald är den tredje och avslutande delen på Matchad trilogin, och den är värdig avslutning.
Utvald fortsätter där Korsad slutade, inte exakt där den slutade. Men inget viktigt verkat ha hänt mellan Korsad och Utvald så det gör inget.

Utvald berättas ur de tre personerna vi har stiftat bekantskap med i Matchad, Cassia, Ky och Xander (som jag saknade i Korsad). Jag har verkligen saknat Xander, ta det inte fel mitt OTP är Cassia och Ky, men Xander… Jag vill att han ska träffa en tjej som förtjänar honom, ni vet nu när Cassias hjärta är inställt på Ky och inte Xander som hon har blivit matchad med.

Okej nu ska jag berätta handlingen: Revolten gör allt för att krossa Samfundet. Hur? Dem planterar en pest som dem själva är immuna mot. Anledningen till detta är att totalt förstöra Samfundets ”det finns inget där ute som kan skada er”-trams. Att sprida en pest kan verka lite väl drastiskt, men det är så Lotsen gör. Lotsen undrar ni och ser lätt förvirrande ut. Lotsen är ledaren för Revolten. Sedan börjar pesten mutera sig och därmed är den farlig för flera människor, och till skillnad från mutant pestens moder finns det inget botemedel. Smart plan Revolten, verkligen.
När denna mutation sprider sig skickar (tvingar) Lotsen våra tre huvudpersoner till en avlägsen by för att hjälpa till att hitta ett botemedel. Eller det blir snarrare bara två av tre. Ky har blivit smittad av mutant pesten (en mutation av pesten inte en pest som gör en till en mutant.) Så därför får sorteraren Cassia och läkaren Xander göra så gott som dem kan. Det är antigen detta eller bli utknuffad ur planet och störta mot en säker död. Så valet var enkelt. Nu måste dem alla jobba mot klockan för att hitta ett botemedel innan alla dör.

Utvald har en handling som håller fast en hela vägen igenom boken, precis som dess föregångare. Utvald slutar på ett likande sätt som Rekviem (ganska mitt i själva historien, inte när allt har avslutats så att säga), med ett ganska öppet slut. Men till skillnad mot Rekviem känner man att serien har knytigts ihop på ett bra sätt, vilket gör att man har inte den känslan att boken slutade mitt i handligen Att det finns mer att få reda på. Det blir samma känsla som jag hade på slutet av Revolt (sista Hungerspelen boken), där det var en epilog på slutet.

Nu till den stora frågan, hur lång tid tar det tills Hollywood gör en storfilm av Matchad trilogin?

Bokus | Adlibris

