Tags

Cate och hennes två yngre systrar lever ett farligt liv i den lilla staden som styrs av Brödraskapet, dem är nämligen häxor. Brödraskapet för bort alla som anklagas vara häxor och ibland dödas dem också. Vad kommer dem att göra med de tre systrarna Cahill som faktiskt är riktiga häxor och som enligt profetian ska störta brödraskapet? Så kan man i korta drag sammanfatta boken. Jag började läsa den förra året men lade ifrån mig den efter några sidor och började läsa en annan bok istället. Men jag är envis och nu mer eller mindre tvingade jag mig att läsa klart boken. Boken är inte dålig, det är inte det. Men det är något med den som gjorde det svårt för mig att behålla min uppmärksamhet på boken. Det finns tre till böcker i serien och jag måste erkänna att bok nummer 2,Stjärnmärkt, verkar intressantare.

Motsatsen till Brödraskapet är Systerskapet och Cahill systrarnas avlidna mor tillhörde dem (Mrs. Cahill är den dem har fått sina magiska förmågor ifrån.) När Mr. Cahill ska resa iväg i ett par månader anställer han en guvernant, Syster Elena. Syster Elena tillhör Systerskapet och dem vill ha de tre systrarna, och speciellt Cate över allt annat. Dem säger sig inte ha några dolda motiv, men Cate vet att dem tänker utnyttja hennes starka förmåga till sin egen vinning. Men om hon inte går över till dem kommer dem att skada hennes systrar.
Alternativet till att överlämna sig till systerskapet är att gifta sig. Antigen med en ung man som hon har valt eller med en av Brödraskapets medlemmar (som alla är över 40 och inte alls passande material för en 17-årig flicka). Det är inte så att Cate fattas friare, hon kan välja mellan barndomsvännen Paul och bokhandlarens son Finn, numera trädgårdsmästare hos familjen Cahill. Men hon kan aldrig utsätta sina systrar för fara, hur mycket hon än älskar Finn och vill vara med honom.

Jag hoppades på Cate & Finn, och det blev dem. Typ. En person i boken jag har kommit att uppskatta och som troligtvis inte kommer vara med i Stjärnmärkt är Broder Ishidas dotter, Sachi. Sachi är inte bara söt och en underbar person, hon har även lite magi själv. Om jag ska peka ut när boken tog sin vändning från bra till bättre så är det när Sachi blir ordentligt presenterad och hjälper Cate att slappna av lite.

I Stjärnmärkt hoppas jag att Cate ska få träffa Zara hos systrarna, att Finn kommer för att vara med Cate, att Sachi gör ett kort besök och lite mer humor, det skadar aldrig med lite humor. Nu blir det bara att läsa Stjärnmärkt för att se om någon av mina förhoppningar blir uppfyllda. Jag är inte så säker på det, men man kan aldrig veta säkert.

Bokus | Adlibris

