Han är skitsnygg, rik, elak och egoistisk. Han är verkligen Beastley, ett odjur.
Så står det på framsidan av boken jag ska skriva om nu. Som ni kanske har gissat är boken baserad på den klassiska berättelsen av Skönheten och Odjuret, där Disneys film leker i minnet hon en hel del av oss när någon yttrar dessa tre ord.
Beastley utspelar sig i dagens New York och handlar om en ur snygg kille som är jätte elak mot alla som har det sämre, och ser sämre ut, än honom (hej där stereotyp). Sedan när han dissar den konstiga tjejen i klassen på skolbalen för att istället gå med den lika vackra och hemska Kendra får han reda på att den konstiga tjejen i själva verket är en livs levande häxa, och hon stryker under detta faktum då hon förvandlar honom till ett förskräckligt odjur. Så förskräcklig att inte ens Kyles pappa (Kyle är huvudpersonen. Har jag glömt att nämna det? Åh, men nu vet ni det) står ut med honom och på sätt och vis låser in honom i ett gigantisk hus i Brooklyn. Enda sättet att bryta förbannelsen är om han kan hitta en tjej som kan älska honom för den har är, inte för hur han ser ut. Som om inte det var problematiskt nog när man har horn så måste detta även ske inom två år från förbannelsen. Om inte förblir han ett odjur för alltid. Hemska tanke.
I slutet visar sig en av personerna i boken vara någon helt annan än vad vi först trodde. Nej det är inte Will. Ja, han är faktiskt blind och en väldigt trevlig person så det är inte det jag menar.
Åh jag höll på att glömma att Kyle får en magisk spegel av häxan där han kan se vem han vill och det är genom denna han först får se sin kommande fånge/räddare han hoppas på som ska bryta förbannelsen så att han kan bli en snygg kille igen/kärleksintresse. Anledningen till att hon, Linda, kom att bli ”fångad” hon Kyle är lite sorgsen, hennes pappa försökte bryta sig in hos Kyle och sno ett par saker men blev påkommen. Så istället för att hamna hos polisen ger han sin dotter till monstret i huset. Dålig förälder? Japp.

Jag fick först nyss om boken då jag läste om filmen som kom 2011 och som verkligen sög. Med detta i bakhuvudet läste jag inte boken förens nu. Boken är bra, riktigt bra faktiskt. Tusen gånger bättre än filmen måste jag säga (okej kanske inte tusen men ni förstår vad jag menar). Det visade sig vara ett sådant fall där boken är bättre än filmen/tv-serien, jag har en hel del erfarenhet när det kommer till detta fenomen (tittar på Pretty Little Liars och Vampire Diaries.)
Boken är väldigt underhållande och välskriven. Jag läste boken på ungefär 2 timmar, så det är ingen tids krävande bok. Jag som verkligen älskar Disneys Skönheten och Odjuret, personerna, handlingen och speciellt musiken. Jag har kunnat flera av låtarna utantill sen jag var 9. Så tycker du om Skönheten och Odjuret måste du bara läsa Beastley, och se inte filmen läs boken, okej?

Nu när jag ändå är inne på denna tråd ska jag se om biblioteket har original berättelsen om Skönheten och Odjuret *håller tummarna*. När jag ändå är där kan jag lika gärna låna Alice i Underlandet som är min favorit saga (och jag älskar verkligen Disney versionen också. Den tecknade inte den med Johnny Depp. Den filmen tycker jag inte om.)

Bokus | Adlibris

