Boken må vara avsedd för yngre tonåringar (10-13 skulle jag gissa på), men ändå är jag säker på att  mitt 11-åriga jag ändå ha tyckt samma sak om boken som jag gör nu.
Att boken verkar spännande då texten på framsidan säger ”Hennes liv är perfekt – på ytan”. Oh, spännande. Nej.
Boken handlar i alla fall om unga Carly som fantiserar om att den vackra herrgården Paradise End tillhör henne. Har inte vi alla någon gång drömt om att bo i ett av de vackra, ståtliga husen som skiljer sig så mycket från resten av husen på gatan. Bara jag? Okej då går vi vidare.
En dag träffar Carly Tia som bor i huset med sin mamma. Hur träffas dem undrar ni? Jo Tia frågar om inte Carly kan ta fram hennes tennis boll från under en av bilarna som står parkerade på gatan då bollen har rullat ut genom grinden och nu kan Tia inte hämta den så därför ber hon den skumma tjejen utanför att hämta den åt henne. Sedan bjuder Tia in Carly, för det gör ju alla som nyss har träffat en fullständig främling genom en grind. Detta är början på flickornas vänskap. Som ni kanske kan gissa så inträffar det ofrånkomliga biten då Tia blir ledsen när hon får reda på att Carly bara blev vän med henne för att kunna vara inne i Paradise End. Vilken vändning, det är ju inte så att man inte kunde gissa att det var Carlys grundläggande motiv. Att få vara inne i huset hon har fantiserat om i så många år.
“En vindlande berättelse om vänskap mot alla odds. Berättelsen är spännande och utgången oviss in i det sista.” Står det om boken på B|Wahlstöms hemsida. Mot vilka odds? Dem blev vänner och thats it. Det ända hindret skulle i sådana fall vara att Carly har ljugit om sina motiv att bli vän med Tia. Berättelsen är inte alls spännande och att utgången skulle vara oviss in i det sista? Sällan, till och med min katt kan förstå att det inte fanns något att vara oviss om i boken.
Det ända som skulle kunna räkna till denna kategori är Tias uppmärksamhets, känslomässigt instabila och behövande och klängiga mamma. Direkt när hon introducerades i boken visste jag hur det skulle sluta med henne, hela hon följer En författares handbok till enfaldiga, kliché aktiga och stereotypiska karaktärer.

