Tags

lok 001När Cinders yngsta styvsyster Peony drabbas av pesten som har satt klorna i Nya Beijing anmäler Cinders styvmor henne som försöks objekt för att kunna hitta ett motgift. Cinder är en cyborg, och trots att hon är den bästa mekanikern i staden har hon inga rättigheter. Innan händelsen med Peony hjälpte Cinder Prins Kai med att fixa en av hans anställda. Denna händelse hade en större inverkar på dem än någon av dem hade kunnat tro. När måndrottningen försöker sätta sina planer i verket behöver Kai Cinder hjälp. Men han vet inte Cinder hemligheter, både att hon inte är helt mänsklig och den hemska sanningen hon nyss fått reda på. Denna nya hemlighet kan utsätta Cinder för en större fara än någon kunnat ana.

Efter att ha gått förbi Cinder där den stått uppställd på hyllan i flera veckor bestämde jag mig till slut för att läsa den, och jag har inte behövt ångra det valet.
Cinder är en tolkning av Askungen som utspelar sig en i lite dystopisk framtid med anrioder och cyborger samt hjärntvättande lunarer (månfolk) som hotar jorden.
Boken går väldigt fort att läsa, kanske för att man vill verkligen veta vad som händer på nästa sida. Jag läste ut boken på närmare 3 timmar och under den tiden var jag försjunken i Marissa Marrs värld. Detta är en fin konstrast till min skeptisk över boken till att börja med, en cyborg Askungen, ja visst…
Jag kan inte låta bli att tänka på det gamla ordspråket ”Döm aldrig boken efter omslaget”. Så ser du en bok du tycker verkar intressant öppna boken och läs lite i den. Ibland är det så att handlingen verkar jätte bra med sättet författaren skriver i passar inte dig alls, tro mig det har oss alla.

Cinder är första delen av fyra i en serie där klassiska sagor får en framtida tvist. Nästa del heter Scarlett och är baserad på Rödluvan. Del tre är baserad på Rapunsel och den fjärde delen är baserad på Snövit. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa Scarlet och Cress, då även om jag uppskattar Cinder väldigt mycket kan jag inte relatera till allt de mekaniska som pågår och i grunden utgör navet i boken.

Bokus | Adlibris

