Knappast har någon missat HBOs succé vampyr serie True Blood, även om man inte har sett den så har man stött på True Blood någon annanstans. Serien är baserad på böckerna om Sookie Stackhouse av Charlaine Harris.
Personligen har jag aldrig sett True Blood men har ändå länge velat läsa böckerna sedan jag läste om dem tidningen och att de skiljde sig markant från serien. Så jag tänkte att jag skulle ge dem en chans, och det har jag nu gjort.

Sookie jobbar som servitris på en bar i den lilla staden Bon Temps i Louisiana och det är där hon en dag möter vampyren Bill som försöker leva gått som det går som en vanlig människa, förutom det faktum att han inte kan vistas ute i solljus.
När flera unga flickor med bitmärken hittas strypta i Bon Temps vänds blickarna mot den enda vampyren i staden, Bill. Sookie är övertygad om att Bill inte har dödat flickorna och att det är någon annan, och att denne lägger skulden på Bill.
Som om inte det vore nog att Bill är i skottlinjen kan Sookie hjälpa att känna att hon är näst på tur, då den gemensamma nämnaren är att alla flickorna har varit intima med vampyrer vilket inte bådar gott för henne.

Jag är glad över att det finns 13 till delar innan historien om Sookie och Vampyrerna är slut. Jag gillar verkligen Sookie och kan faktiskt se mig själv i henne. Hon är inte perfekt, till personligheten eller utseendet. Men trots detta trivs hon ändå ganska bra med sig själv, vilket är ovanligt att stötta på i den tid vi lever i. Antigen är dem perfekta eller så inte perfekta och strävar mot perfektionen. Därför är det skönt att läsa om en modig och tuff kvinnlig huvudperson som faktiskt är mänsklig, kanske ett dåligt ordval där.
Jag kommer inte att börja kolla på True Blood nu, utan tänker fortsätta att läsa böckerna och befinna mig inne i den litterära Sookie Stackhouse bubblan.

En anmärkning jag har är det finns ett par tryck fel, : ;)” dyker upp lite här och var i boken. Visa ord som har hamnat i oordning. Men detta är bara en liten notis då jag misstänker att detta har skett vid den svenska översättningen och tryckningen.

Bokus (e-bok) | Bokus (engelska) | Adlibris

