lok 001

Skeletten av tre unga flickor hittas i källaren under en pizzeria i Montreal. Men medans skeletten avfärdas för att dem är över 100 år gamla kan Temperance inte släppa känslan att så inte är fallet. Om hennes magkänsla stämmer så finns det en galning i Montreal som kidnappar och mördar unga flickor. Temperance kämpar mot klockan då hon både måste bevisa att skeletten är från 1980-talet och samtidigt med hjälp av sin vän Andrew Ryan försöka hitta gärningsmannen. Det hela trappas upp ytterligare när en kvinna ringer och säger sig veta vad som har hänt flickorna och fallet tar en hemsk vändning.

Kathy Reichs böcker om rättsantropologen Temperance Brennan ligger till grund för tv-serien Bones, en av min favorit serie någonsin. Så när jag såg På måndag död av just Kathy Reichs på biblioteket var jag bara tvungen att låna den.
Som ett stort Bones fan är jag glad över att berätta att bokens handling är precis lika spännande och intressant som ett Bones avsnitt, yey! Som ett Bones fan märkte jag snabbt också skillnaderna mellan de två.
I boken är Temperance i 40-års åldern medans hon är närmare 30 i Bones. Bokens Temperance är också lite mer, hur skall jag säga det, mänsklig. Då Temperance i Bones saknar grund läggande sociala talanger och kan vara lite kylig har Temperance i boken ett aktivt socialt liv med en dotter och flera goda vänner. Sen finns det två till stora skillnader mellan boken och Bones, medans serien utspelar sig i Washington D.C. så utspelar boken sig i Montreal samt att Seeley Both heter Andrew Ryan i böckerna. Åh och självklart den lilla skillnaden att boken utspelar sig i Kanada istället för USA…
Jag tror personligen att det är lättare att ha sett Bones innan man har läst en bok om Temperance Brennan än tvärt om då skillnaderna är påtagliga. Jag känner själv att om jag hade läst boken först skulle jag kanske inte ha varit ett så stort Bones fan som jag är. Men nu när jag har träffat på Temperance Brennans två olika former i den ordningen som jag har gjort kan jag finna glädje och tycke både när det kommer till serien och boken. För mig är det lite som om dem är två skilda personer som råkar ha samma namn och yrke för när jag läste boken såg Temperance som jag föreställde henne ingenting som seriens Temperance.

 

Jag kommer absolut läsa fler Temperance Brennan böcker i framtiden. När vet jag inte exakt då jag har ett ganska tight schema, men någon gång.
Tycker du om serien Bones och vill uppleva fler spännande fall än dem som finns i serien? Då ska du verkligen läsa böckerna om Temperance Brennan.

 

