Tags

lokkUnder 8 år sedan hennes far Kung Leck dödades har Bitterblue styrt över Monsea. Men det har inte varit lätt för Lecks lögnen lever kvar än i folket och i slottet. När Bitterblue smyger ut en kväll och hamnar i en pub under en bro öppnas hennes ögon för en värld. En värld som hennes hov har hållit gömda under hennes dagliga rapporter. Hon får se hur människor lever och hon träffar på Teddy och Saf två tjuvar som äger ett tryckeri. Hon får också se den ondska som genomsyrar hennes stad och rike. Kommer hon kunna befria folket från Lecks grep? Och kommer Saf att acceptera henne för den hon verkligen är.

Hemligheternas rike är den tredje och sista delen av De Utvalda. Alla tre böckerna är fristående, men om man läst de två föregångarna så finns det referenser från de två första böckerna i boken och visa personer dyker upp, bland annat Prins Po och Lady Katsa huvudpersonerna från första boken. Det är dock inte så konstigt då Po är Bitterblues kusin, och Bitterblue var faktiskt med i första boken så det blir ett kärt återseende med henne. Att se hur hon har växt i sig rollen som drottning de senaste 8 åren.
Denna må vara lite kort men jag försöker undvika att råka berätta något som kan förstöra boken för dem som inte läst den än.
Men jag säga att boken är en fin avslutning på serien och jag är väldigt glad att den sista boken handlar om just Bitterblue, då hennes historia lämnas helt öppen i slutet av den första boken. Jag tyckte mycket om Bitterblue i första boken och hon klarar av att bära upp en bok som centrerar runt henne. Jag ville dock att Bitterblue skulle bli tillsammans med antigen Saf eller Giddeon (som dem som har läst första boken känner till), då han har blivit en bättre person de senaste 8 åren och jag tror att han och Bitterblue skulle vara ett bra kungapar.

Jag måste erkänna att jag inte har läst del 2, Monstrets dotter, än för den var tillfärligt slut. Men jag ska läsa den så fort den kommit in igen. Men jag känner att det är viktigare att jag har läst den första delen då dessa två är mera ihop flätade än Hemligheternas rike är med Monstrets dotter. Vad jag vet så är det bara tre böcker i serien. Men då den heter Graceling series och inte trilogy hoppas jag på en fjärde bok.

Bokus | Adlibris

