jok 001

Året är 1899 och i gräddan av New Yorks societet finns Elizabeth Holland som måste välja mellan att följa sitt hjärta eller att tänka på sin familjs goda rykte och därmed gifta sig av familjeplikt. Elizabeth bästa vän Penelope Hayes är en vacker uppkomling som har ögonen på Henry Schoonmaker i ett försök att bli ordentligt accepterad i sociateten. Elizabeths lillasyster Diana är en vilde som knappt kunnde bry sig minde om familjens goda rykte och alltid gör som hon vill samt före detta husan Lina Broud som efter en dispyt förlorar jobbet och måste hitta en ny inkomst källa.

Tänk er en lite mer sofistikerad Gossip Girl som utspelar sig 1899 och då har ni Deluxe.
Jag har en svag punkt för historiska noveller, speciellt dem som utspelar sig på 1800-talet.
Det som först attraherade mig till boken för snart 4 år sedan var framsidan och den underbara rosa klänningen som Elizabeth bär. Oftast är det framsidan som gör att jag plockar upp en bok och läser vad den handlar om. Som jag nämnde innan så är Deluxe en gammal bekant som jag gör gärna då och då bara för nöjes skull.
Men nu till personerna:
Penelope påminner mig lite om min Gossip Girl favorit, Blair. Det är något med deras personlighet och utseende som gör det. Förut var Elizabeth min favorit men nu tycker jag att hon är väldigt jobbig, men hon är i alla inte lika jobbig som Lina Broud. Elizabeths yngre syster Diana är däremot min favorit i böckerna efter Penelope, hon har alltid hållit den positionen, först efter Elizabeth och nu efter Penelope.
Lina tycker jag verkligen inte om, trots att Elizabeth inte är min favorit längre så kan alla se att Will bara älskar henne men det verkar inte den dumma och avundsjuka kossan Lina förstå.
Kapitlen är från fyra huvudsakliga håll, Elizabeths, Dianas, Penelopes och Linas. Två kapitel (jag tror att det är två, eller så är det tre. Något sådant i alla fall) i Deluxe berättas från Henrys håll vilket jag tror att visa personer kommer att uppskatta och andra inte, själv tillhör jag den sista gruppen. Henrys kapitel är det sämsta i hela boken, till och med sämre än Lina, så därför brukar jag bara bläddra förbi dem nu för tiden.

Om du har läst Gossip Girl och vill ha en liknande serie så tycker jag att du ska läsa Deluxe böckerna, Gossip Girl författaren Cecily von Ziegesar har själv berömt böckerna.
Det finns fyra böcker i Deluxe serien. De tre första böckerna Deluxe, Rivaler och Avund är översatta till svenska men den fjärde Splendor är inte översatt av någon anledning.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

