Denna veckan har jag läst klassikerna Svindlande höjder, och den var inte som alls som jag trodde. Den är faktist förvirrande. Så förvirrande att jag inte är säker på vem som är huvudpersonen i boken.
Så jag googlade det och enligt wikipedia är det Catherine Earnshaw som är den kvinnliga huvudpersonen (vilket bara stämmer ungefär halvägs in i boken) och Heathcliff (mer förståendligt då han är med i hela boken i någon skepnad).

När vi ändå är inne på Heathcliff måste jag bara säga att Heathcliffe är nog en av dem västa personerna som någonsin har funnit i den litterära världen. I dem bitarna av berättelsen som han är en pojke och ungdom tyckte jag om honom och höll på honom, men vuxna Heathcliffe för mig att vilja smälla till honom riktigt hårt i ansiktet. Han är elak och hänsynslös och girig.

Då jag har haft lite problem med klassiska brittiska böcker *Austen* tänkte jag aldrig på att läsa en Brontë. Men efter att ha läst Dickens sedan många år tillbaka (han lyckas slinka igenom) läste jag för bara en kort stund sedan Agnes Grey av Emilys syster Anne. Boken om Agnes Grey fick mig att läsa Svindlande höjder då jag fastande direkt för boken.

Nästa på tur av den klassiska böckerna få bli Charlotte Brontës Jane Eyre och efter det tillbaka till Annes Främligen på Wildfell Hall.

X Caroline

Bokus | Adlibris

