Tags

jok 002Agnes har bestämt sig för att ta jobb som guvernant. Hennes familj är inte helt förtjust i idén. Visst dem har det lite knapert men inte så knapert att deras yngsta dotter måste börja arbeta. Men Agnes är bestämd och börjar till slut hos en familj. Familjen visar sig vara gräslig och efter bara några månader får hon sparken. Men snart får hon på nytt jobb, denna gången hos en bättre familj. Bland annat vänskapen med familjens dotter Rosalie.

Jag trodde aldrig att jag skulle läsa en Brontë bok, men jag är glad att jag bestämde mig för att läsa Agnes Grey. Trots att utkom för närmare 170 år sedan känns den inte utdaterad. Boken hade mycket väl kunnat vara skriven av en nutida författare För att idag finns det många böcker skrivna av nutida författare som utspelar sig i en svunnen tid.
Jag vet att den översättning jag läste var från 2009 så språket var modernt, men det är historien i sig som håller sig.
Jag tycker om Agnes, jag gör verkligen det. Vilket är bra eftersom boken handlar om henne.
Första biten var jag inte särskilt förtjust i då den utspelade sig hos dem hemska och avskyvärd familjen Bloomfield. Bland de hemskheter som familjen låter sin son göra kan nämnas att ryka vingarna av fågelungar, och hans morbror uppmuntrar detta beteende till Agnes missnöje.
Bättre blir boken när hon kommer till den vänligare familjen Murray och stiftar bekantskap med dottern Rosalie, som trots att hon är bortskämd och kan vara lite för mycket ibland är en person man tycker om.

I helhet är boken den bästa klassikern jag än så länge läst. Efter min mindre katastrof med Austen var jag lite avvaktande mot Brontë. Men jag får se mig besegrad för Agnes Grey är en bra och underhållande bok om en ung kvinnas liv som guvernant i 1800-talets England.
Nästa Brontë bok jag kommer läsa blir nog den kända Svindlande Höjder av Emily Brontë.

Bokus (engelska) | Adlibris

