jok

Rose Hathaway går på St. Vladimirs internatskola i Montana. Men skolan är inte som alla andra, det är en skola för vampyrer och deras beskyddare. Rose är en dhampir, och beskyddare till vampyrprinsessan Lissa som är den sista av sin ätt.
När Rose och hennes handledare upptäcker att någon har dödat 4 vampyrer och deras beskyddare som var något av en legend. Att en sådan sak skulle kunna hända är ganska otänkbart speciellt som dem hade en skyddande sköld runt huset. Snart rapporteras det om flera liknande händelser och skoledningen bestämmer sig för att ta alla elever på en skidresa över jullovet för att hålla dem säkra. Men när det berättas att några av förövarna ska finns i en lite stad inte långt ifrån där dem är bestämmer sig några av de unga beskyddarna att leta upp och ta hand om dem själva.

Fruset blod är andra delen i serien Vampire Academy. Men till skillnad från visa serier kan man läsa del två utan att ha läst del ett och ändå förstå vad som händer. Detta är till en vis del tack vare ett slags synopsis om vad som hände i förra delen. Det finns säkert referenser i boken till första som jag inte upptäckte men annars funkar det fint.
Mead skrivet på ett sätt som både är lätt att läsa och som håller fast ens uppmärksamhet. Jag vill också ge lite pluspoäng då man kan lägga ifrån sig boken en hel vecka och sedan plocka upp den igen och lika snabbt kunna komma in i boken igen som om den bara har legat under natten.
Personerna i boken är som personer i bok ska vara, de får läsaren att känna med dem. Jag kände Rose undertrycka ilska mot hennes mamma och förstod varför hon känner som hon gör mot henne. Jag kan leva mig in i Roses roll, hur som ser på saker och det blir lite som om jag blir henne när jag läser boken. Hennes bekymmer och känslor är mina bekymmer och känslor. Jag kan också förstå hennes känslor mot hennes mentor Dimiti för han är snygg, i alla som jag föreställer mig honom…
En sista sak innan jag slutar, för varje “ond vampyr” en dhampir har dödat får dem en liten blixt tatuerad i nacken. Så vad gör dem när hela nacken är fylld (om personen är lite som Buffy vampyrdräparen)? Kanske får jag svar på detta i någon av de kommande böckerna. Eller så berättade dem det i första boken. Hm…

Om du vill ha en ungdoms bok där vampyrer faktiskt är blodsugande och farliga varelser (dem flesta är det i alla fall) men som ändå har humor och värme? Då ska du läsa Fruset Blod. För som jag sa i början, du behöver inte ha läst första boken utan prologen i början berättar allt du behöver veta.

Bokus | Adlibris

 

