Tags

hkLena och hennes kamrater i motståndsrörelsen är fortfarande i vildmarken men inser att om dem ska kunna ta tillbaka städerna måste dem agera snart. Dem beger sig därför till ett stort läger för dem obotade i en övergiven stad. Som om Lena inte har hundra saker att ora sig för är en gammal bekant tillbaka, en bekant som hon trodde att hon hade förlorat för alltid, och som ställer allt på sin spets.
Samtidigt befinner sig Lenas gamla vän Hana i det skyddade Portland, numera är hon botad. Men allt är inte frid och fröjd bara för att hon är skyddad. Det visar sig att ibland är det den som är mest skyddad den som blir utsätts för mest fara.

Tack och lov är Rekviem inte lika förvirrande som bok nummer två, Pandemonium, som jag aldrig riktigt fick ett grep om då boken hoppade mellan Då och Nu.
I den tredje och sista delen i Delirium trilogin ställs allt på sin spets för Lena.
Boken berättas ur Lenas och Hanas perspektiv vilket visar både det som händer inuti Portland och det ute i vildmarken. Hana var Lenas bästa vän innan Lena bestämde sig för att fly ut i vildmarken med Alex. Jag kunde inte hjälpa att sakna Hana lite under Panemonium och att hon har är en stor del av handlingen gjorde mig väldigt glad. Det är intressant att se att behandlingen inte riktigt biter som den ska på Hana (vilket jag hoppades, jag ville inte att hon skulle vara förlorad.) Hon upptäcker en mörk hemlighet om sin blivande make, Fred, den nuvarande borgmästaren i Portland. Jag gillade speciellt hennes sökande efter Cassie, vilket jag fann väldigt intressant.
I denna bok måste jag erkänna att Lena faller lite platt i jämförelse med Hana, då jag längtar efter nästa Hana kapitel men inte bryr mig så mycket om Lenas, jag menar hon hade i princip två hela böcker för sig själv, vilket gör att Hanas perspektiv är väldigt uppfriskande.

I stora drag är Rekviem en bra avslutning på serien, men det finns den lilla detaljen att boken slutar utan något riktigt slut. Boken binder fint ihop större delen av trådarna från de två föregånga böckerna, men slutar helt öppet så att säga. Jag skulle gärna vilja se en kort epilog om hur det faktiskt gick, i slutet. Man kan alltid önska.

Bokus | Adlibris

