Elizabeth och Mr. Darcey lever lyckliga på Pemberley med sina två söner. Men när Elizabeths yngre syster Lydia dyker upp oanmäld den stormiga kvällen före Lady Annes bal, skräckslagen och skriker att hennes make har blivit mördad förändras stämningen på Pemberley. Man hittar en kropp i skogen, detta leder till början av jakten på den skyldiga. Kan det vara Lydias make, Mr. Wickham som har mördat sin gamle vän, eller är det någon annan? Allt ställs på sin spets på dagen då domen ska fällas.

Innan jag läste denna bok, lånade jag den lättlästa versionen av Stolthet och fördom på biblioteket för som jag har nämnt tidigare har jag aldrig orkat läsa ut Stolthet och fördom. Men eftersom När döden kom till Premberly är en slags sequel till Stolthet och fördom, och därför ville jag ha läst original boken.
Till skillnad från Austens klassiker hade jag inga problem att läsa James boken från första till sista sidan. För er som inte vet är P.D. James en är världens mest kända kriminal författare i världen.
I inledningen skriver James att hon har försökt skriva boken i Austen anda. Jag kan själv inte säga om hon har lyckats med det men däremot kan jag bekräfta att hon har lyckats med att skriva en spännande och underhållande bok. Jag fick först nyss om boken i julas då jag såg att BBC skulle göra en mini serie av boken så jag kollade upp den och tyckte att den verkade intressant. Vilket den visade sig vara.
James lyckas på något sätt både göra de klassiska personerna till sina egna samtidigt som dem är Austen trogna. Om Austen hade bestämt sig för att hon skulle skriva en bok med en mordgåta skulle det mycket väl ha kunnat vara När döden kom till Pemberley. Fast då kanske jag inte orkat läsa ut den…

Eftersom jag är en Austen läsare kan en som är mera insatt i hennes böcker mycket väl kunna ogilla När döden kom till Pemberley. Men för min del är det en bok som jag kommer att läsa om många gånger framöver.

Bokus | Adlibris

