Jag anser mig själv som ett Sherlock Holmes fan, fast än jag upp till bara för ett par dagar sedan aldrig hade läst en Sherlock Holmes bok.
Hur kunde jag då anse mig som en Sherlockian?
Jo, annledningen är att jag är väldigtförtjust i både Sherlock (BBCs Sherlock Holmes serie med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman) och Elementary (CBSs Sherlock Holmes serie med Johnny Lee Miller och Lucy Liu). Sedan har jag också sett båda filmerna med Robert Downey Jr. och Jude Law.

Men som sagt hade jag aldrig läst en av böckerna, tills jag en dag bestämde mig göra att göra det.
Och vilken bok är bättre att börja med än den första, En studie i rött.

Boken öppnade upp mig för ännu en ny nivå av Sherlock Holmes. Jag menar, jag visste att Lestrade var med i böckerna men att Gregson (Sherlocks “boss” i Elementary) är med i böckerna och jobbar sida vid sida med Lestrade fick först min hjärna att gå på högvarv och sedanavslutas med ett stort, fånigt leende på mina läppar.

Är du precis som jag (var) och gillar tv-serierna om Sherlock Holmes så borde du läsa böckerna också. I alla fall En studie i rött som kan ge lite mer bakgrundsfakta till den älskade detektiven.

X Caroline

Bokus | Adlibris

