fok

Margaret Lea, en ung kvinna som jobbar i sin fars bokhandel och är en amatör biograf, får en dag en inbjudan till självaste Vida Winter, den världsberömda författaren. Winter vill skriva hennes biografi, hennes sanning. Margaret tänker inte missa detta tillfälle då allt som rör den kända författarens förslutna är höjt i dunklet. Så Margaret reser till Yorkshire för att hör Vidas historia. Det blir en både spännande och känslofylld berättelse som mycket väl hade kunnat handlingen till en av Vidas böcker. Men detta är inte en uppdiktad, detta är en sann berättelse. Eller är den?

Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att kunna ge en djupare beskrivning av boken utan att råka avslöja något av handligen som är viktigt att man får uppleva själv. Men jag ger det ett försök i alla fall, så ni får ha tålamod med mig för att min recension kan vara lite…kort.
Historien grep verkligen tag om mig, kanske beror det på det dektetiv-romanska uppbyggandet av handlingen. För i berättelsen som Vida ger finns det små ledtrådar och hjärna kan inte hjälpa att den försöker pussla ihop dem. Så man fortätter att läsa dels på grund av spänningen och dels på grund av att man vill se om man har kommit fram till rätt slutsats eller i alla fall om man var nära. Jag hade rätt om visa saker, andra var jag nära men den slutgiltiga gåtan, den stora finalen hade jag aldrig kunnat lista ut. Som Vida säger i boken, den var gör i sidohandlingen.
Ibland drog handlingen lite åt spökhistoria hållet och jag kände att det ibland gick en ilning i min rygg, behövde titta bakom mig för att försäkra mig om att det inte fanns något eller någon bakom mig.
Titeln syftar på att en av Vida Winters mest kända berättelser som bara har tolv historier i sig fast att det på original framsidan att det ska vara tretton. Är berättelsen Vida berättar den trettonde historien, eller finns det egentligen ingen trettonde historia?

Nagel bitande spänning, misstänkta familje förhållanden, en mystisk författare och ett övergivet hus är basdelarna i denna historia, och boken är en väldigt underhållande bok, en väldigt mystisk bok. Mystisk på ett bra sätt. Har du någorlunda nerver och vill läsa en spännande, välskriven bok med ett högt tempo så rekommenderar jag den trettonde historien.

Bokus (engelska) | Adlibris

