Tags

jko 001Efter ett gräl med Lord Maccon bestämmer sig Alexia för att åka till Italien för att leta reda på tempelridarna, dem som det är sagt ska kunna berätta det mesta om själlösa. Med sig på resan har hon sin trogna butler-som-nu-är-privat-sekreterare Floote och sin nya vän Madame Lefoux. Men redan i Paris stöter dem på problem. Vampyrerna är ute efter Alexia, och det mycket speciella hon bär på. Kommer dem kunna ta sig till tempelridarna, och väl där kan mycket väl den största fienden finnas.

Tempot i boken är långsammare än i föregångarna, och handlingen griper inte tag i en på samma sätt som dem andra böckerna. Boken känns väldigt mycket som en bro som bara är där för att sträcka ut sig mellan andra och fjärde boken.
Tre karaktärer lyfter boken, mina två favoriter Madame Lefoux och Professor Lyall samt butlern Floote. Floote är en väldigt mystisk person som jag hoppas man får reda mer om hans bakgrund i de två kommande böcker för han sätter verkligen igång min hjärna med att komma på olika anledningar till att han är och har det han har.
Tempelriddarna där i mot precis som den tyska forskaren är bara för skumma. Jag menar, deras synsätt både irriterar och skrämmer mig lite.
Men den fulla Lord Maccon livar verkligen upp stämningen i boken.

Hemlös är den tredje delen av fem i serien om Alexia Tarabotti. Än så länge har bara tre böcker blivit översatta till svenska, men de återstående två kan mycket väl också bli det i framtiden.

Bokus | Adlibris

