bk
Cassel Sharpe vaknar upp på taket på sitt studenthus, hur kom han dit? Efter hans nattliga utflykt avstängs han tillfälligt från skolan. Han får flytta hem till sin äldre bror Philip och tar sen om hands om av sin morfar. Cassel har en hemlighet, en väldigt mörk sådan. Han mördade sin bästa vän Lila när han var fjorton år gammal, dottern till en ökänd maffiaboss. Kan det vara hemligheten som gör att han går i sömnen?
Men snart kan han inte hjälpa att känna att någon har mixat med hans minnen när en vit katt som han är övertygad är Lila dyker upp. Men om han inte har dödat Lila måste han ha krafter han aldrig trodde han hade, men om det faktiskt stämmer är det någon som utnyttja honom. Men vem?

Gäsp! Idén om personer som kallar berörare som kan göra allt från att sprida glädje på ett bröllop till att bokstavligen talat döda någon med en beröring är uppfriskande och spännande i teorin, men som inte riktigt når ända fram i boken.
Tempot är så långsamt att man bara vill lägga ifrån sig boken och se någon super aktion fylld B-film på tv:n för att man inte ska bli alldeles trött och somna där på fläcken (jag blev trött av att läsa boken, och då lästa jag ändå den mitt på dagen och solen sken, så…). Man tröttnar helt enkelt lätt på boken, dels på grund av tempot och dels på grund av de många personerna som man aldrig riktigt får grepp om.
Enda anledningen att jag läste klart boken var för att jag ville veta om den vita katten faktiskt var Lila, för att Cassel inte är som alla andra märker man direkt. Man bara vet att kommer visa sig starkast av alla och bara spöa upp dem.
På baksidan av boken står det:
Magi (lite, även om jag aldrig har tänkt på berörning som magi), action (hm…) och romantik (var gömde sig romantiken någonstans? Den måste ha gömt sig mellan sidorna för  jag stötte aldrig på någon romantik) i en ny fängslade (fänglade? Okej om du säger det så) urban fantasy serie. Holly Black har skrivet en sexig (vänta, skulle boken vara sexig?) och provocerande noir-thriller som inte lämnar någon oberörd.
Eh, jag blev lämnad oberörd. Jag menar det är faktiskt ingen Lesley Pearse bok till pratar om här.

Boken är den fösta av en trilogi om jag inte tar fel och de två efterföljande böckerna heter Den röda handsken och Det kvarta hjärtat (ja, titlarna har en färg i sig).
Kanske ger jag bok två en chans, jag vet inte än, men kanske. För som man säger Döm aldrig boken efter omslaget (även fast jag dömde den efter handlingen.)

Bokus | Adlibris

