Tags

Galen? Nej det vet Kaylee Cavanaugh att hon inte är, även om det känns så ibland och det är så alla kommer att uppfatta henne som om dem får reda på hennes hemlighet. Hon har en speciell gåva, hon vet när någon omkring henne ska dö. Kan tyckas vara en bra gåva, då kan hon berätta för dem vad hon vet, men det går inte för när någon håller på att dö byggs skriket upp i hennes hals. Som om denna gåva inte är tillräkligt jobbig börjar unga flickor mystiskt dö i staden. Vem är ute efter dem och kan Kaylee lösa det innan fler flickor dör?

Jag träffade på den en hemsida, på engelska, och blev genast intresserad. Men hur jag än sökte kunde jag inte hitta den någonstans på svenska, men så en dag hittade boken när jag var inne på harlequins hemsida och upptäckte kategorin ”paranormal romance”, som öppnade dörren till en ny värld av över naturliga böcker. Till och börja med vem visste att Harlequin hade mer än bara löjliga, över pretiösa romantiska böcker med en fånig handling? Men nu vet jag bättre, och dem har faktiskt andra bra böcker också, det gäller bara att sålla ut guldkornen.
Men nu till själva boken.
Jag ska inte ljuga, jag hade ganska höga förhoppningar på boken och den lyckades faktiskt med att leverera.
Jag kan inte hjälpa att älska det faktum att Nash faktiskt är en trevlig kille, för hur ofta har man inte stött på en sådan person i böcker som först verkar snäll men som senare visar sig ha dolda motiv eller är en psykopat. Men Nash bryr sig faktiskt om Kaylee och jag höll till och med stortårna för att dem skulle bli ett par till slut (jag vet att man inte kan ”hålla stortårna” så häng inte upp er på det. Vad jag menar är att jag ville verkligen att dem skulle bli ett par.)
Det finns bitar i boken som gör att man verkligen inte vill lägga den ifrån sig, och så slut tvisten vem är det som dödar de unga flickorna och värför då? (Ni kommer inte riktigt att vänta er svaret, det kan jag säga.)
Jag uppskattar väldigt mycket att i den svenska översättningen dem har med en ”sequel”, alltså vad hända före själva boken. Detta gör att det blir lättare att förstår sig på Kaylee, tack vare att man får se saker som utlöste hennes kraft första gången.

Boken är den första i en serie med sju böcker. De övriga sex delarna är beräknade att komma ut under 2014 på svenska, så håll korpgluggarna öppna.
Jag vill definitivt rekommendera denna bok till alla som vill läsa om en övernaturlig romans med en färgstark handling och personer som man verkligen vill lära känna.

Bokus | Adlibris

