Tags

gjk 021När Gemma Doyles mamma dör under mystiska omständigheter i Indien skickar Gemmas familj henne till Spences Akademi för unga damer. Där blir hon rumskamrat med den något tafatta Ann, vars plågoandar är två av skolans populäraste tjejer, Felicity Worthington och Penelope Cross. Snart inser Gemma att synerna hon har sett kan vara något helt annat än att hon har blivit tossig. Efter en skolutflykt samlas de fyra tjejerna i en grotta för att bilda ett systerskap, den nya Ordern. Här visar sig Gemmas sanna krafter, och hennes öde som kommer med krafterna. Kommer Gemma kunna kontrollera sina krafter och klara av sitt öde samtigit som hon håller i hop relationen med dem andra och står ut med att utbildas sin en sann dam.

Jag stötte på boken på Tumblr och bestämde mig för att göra lite efterforskningar om den. Desto mer jag fick reda på, desto mer ville jag bara sätta tänderna i den. En dag förra sommaren hittade jag boken till min stora glädje. En sak jag noterade är att Pippa är döpt i Penelope i den svenska översättningen, vilket gjorde både lite förvirrad och lite ledsen då jag i flera månader tänkt på henne som Pippa. Men alla andra har samma namn så jag vande mig ganska snabbt vid att hon heter Penelope. Min favorit är Felicity, jag vet inte varför jag alltid dras till den lite elaka karaktären. Katrik och Gemmas aktraktion är i princip det enda romantiska i boken, eller ja till stor del det enda.
Jag älskar verkligen boken, den levde verkligen upp till förväntningarna som jag hade byggt upp sedan jag först hörde talas om boken.

Det finns ytterligare två delar i denna serien, båda finns översatta till svenska, Upprorsänglar och Längtans rike.
Jag gillar Libbas sätt att skriva och alla personer i handlingen är olika varandra, både utseende mässigt och personlighets mässigt.

Bokus (engelska)| Adlibris

