Tags

För America Singer finns det bara en kille, Aspen. Men så blir hon, av någon oförklarlig anledning, uttagen som en av 35 tjejer för att tävla i the Selection, en reality liknande tävling om prins Maxons gunst. Vinnaren får gifta sig med Maxon och så småning om att bli drottning över riket. America vill egentligen inte vara där men bestämmer sig för att kämpa för priset, ett pris hon inte ens vill ha. Anledningen? Så länge America är kvar i tävlingen får hennes familj en ”ersättning”, och den ersättningen behöver familjen Singer. Men börjar America undra att hon kanske försöker hålla sig kvar i tävlingen av en annan anledning än ersättningen och den goda maten…

Jag har nämnt tidigare att jag har en förkärlek för dystopian böcker, och The Selection gör mig inte besviken. Även om the Selection inte en lika hårdhudad dystopisk bok som t.ex. Matchad och Delirium är den underhållande och mer passande för dem som är lite känsliga, då den är mer fokuserad på America och Maxons relation med varandra än på själva dysopotin. Jag gillar verkligen America, hon är en väldigt uppriktig och ärlig karaktär och både Maxon och Aspen är väldigt trevliga killar. Jag blev lite bestört när jag öppnade boken, för att på första sidan var ett extrakt från boken och det kändes lite som en spoiler, då detta extrakt innehåller ett moment mellan America och Maxon som får America och Aspens relation att verka lite falsk. Men senare när man läser boken och bygger upp till att komma till den biten faller alla bitarna på plats och genast får det som först verkade svart och vitt visar sig senare ha flera dimensioner.
Keira målar lätt och väldigt elegant upp världen i boken och majoriteten av personerna känner man något för, antigen tycker man om dem eller så gör man inte det.

Bokus | Adlibris

