image (11)
Jag har aldrig läst en bok av Tracy Chevalier som jag genuint har gillat. Visa böcker är bättre än andra men ingen är enligt mitt tycke en bra bok, för man kan läsa dem om man verkligen inte har något annat att läsa eller göra och har tid att slå ihjäl. Trots att jag aldrig läst en Tracy Chevalier bok som jag faktiskt har gillat så försöker jag ändå att prova en till bara för att se om inte det kan finnas ett guldkorn gömt någonstans. Men antalet olästa böcker blir allt färre och mitt omdöme har inte ändrats så det verkar som om Tracy och jag helt enkelt inte är gjorda för varandra.

Den blå färgen handlar om Isabelle bor i en liten fransk by och blir både hånad och förtalad för sitt röda hår och faktumet att hon är en katolik som ber till den heliga jungfrun. När hon blir ingift i den högdragna familjen Tournier blir inget bättre.
400 år senare kommer Amerikanskan Ella Turner till den lilla staden för att veta mer om sina franska rötter och snubblar över Isabelle och hennes historia.

I början gillar jag Isabelle men desto mer tid hon spenderar med familjen Tournier desto mindre gillar jag hennes bitar. Ella är knappast heller en person som jag bryr mig särskilt mycket om, jag kunde verkligen inte bry mig mindre om vem hon var tillsammans med vilket inte är bra då en att de bärande balkarna i historien är just den om Ella och hennes kärleks bekymmer.

Bokus (engelska)| Adlibris (engelska)

