bok

Boken handlar om Adèle, vi får följa henne från 12 års ålder och fruktansvärd händelse som gör att helvetet bryter ut i hemmet tills 1945 precis efter krigets slut. Vi får följa hennes väg fram tills hon finner vem hon är, och vem hon vill vara med. Denna väg är snårig och guppiga med stora hål här och där, när hon börjar få det bättre och träffar pojken i hennes drömmar. Men allt kanske kommer att sluta som det började, vem vet?
Detta är historien om Adèle.

Få böcker har berört mig på det här djupet förutom. Inte det vanliga att man att känner igen sig i personen och hoppas att allt ska gå bra, utan att boken kryper in under huden och nästlar sig i ens tankar, den får en att känna. Känslorna jag fick när jag läste boken är som inget annat, vissa bitar gjorde så att jag började nästan gråta av medlidande, andra berörde mig till det stadiet där jag fick kramp i magen av det som hände i boken. Jag vill gärna påpeka att jag inte precis är den blödiga sorten men att boken bara gjorde ett sådant intryck på mig.
Boken berättas till största ur Adèles synvinkel, men det blir även om än korta kapitlen som berättas av Adèles mormor, Rose och Michael. Dessa visar att oftast finns det två sidor på ett mynt.
Pearse målar upp en färgstark och levande bok vars handling får en att vilja läsa till sista sidan i ett svep och som dröjer sig kvar när man har läst klart.

Vill du läsa en kärlekshistoria som utspelar sig under and världskrigets England? Då rekommenderar jag Adèle.

Bokus | Adlibris

