Tags

gjk 032Lena har hela sitt liv sett fram i mot behandlingen, behandlingen som gör henne frisk från kärlek. Kärlek är ett brott och alla som har fyllt 17 blir behandlade så att dem inte ska bli smittade. En av anledningarna är att Lenas mamma var smittad och detta ledde till hennes självmord. Därför bor Lena nu hos sin moster Carol. Lenas liv verkar vara normalt, hon hängde mest med bästa vännen Hana, tills den dagen hon möter Alex. Alex är smittad, en ogiltig. Detta möte är början på sanningen som kommer sätta Lenas hela liv på sin kant.

Jag läste hela boken på 3 timmar, jag kunde bara inte lägga ifrån mig den. Jag har en svag punkt för dystopiska böcker ända sedan jag läste Hunger Spelen trilogin.
Jag tycker inte gå in alltför mycket om personerna och handlingen för det är för mesta delen något man måste utforska själv. Men jag kan säga att Lena är en väldigt passande huvudperson för denna dystopiska bok. Jag har hållit tummarna för Lena och Alex ändå från första gången dem träffades (inte bokstavligen talat, för försök själv läsa en bok när du håller tummarna…). Dessutom den eviga frågan, lever Lenas mamma?
Delirium, Matchad och The Seletion är några av böckerna i denna genre som jag har läst och absolut älskat. En sak har dem alla gemensamt, en spännande handling som direkt skvallrar att det kommer att bli sträckläsning genom hela boken, välskrivna personer som man känner för, en huvudperson som är mentalt stark och vacker på sitt eget sätt, killar som skulle ge sitt liv för tjejen men är inte förblindad för det och inte alltför sällan en allierad.
Jag vill påminna så här på slutet om att det finns två till delar om Lena, Pandemonium och Rekvem, som man vill hugga in på direkt när man är klar med Delirium.

Bokus | Adlibris

