Tags

hggEn ung skotska har blivit tillfångatagen av Gestapo för att hon tittade åt fel håll när hon skulle gå över gatan, så dem tog hennes för en brittisk spion. Nu sitter hon fängslad och ska skriva sin bekännelse, däribland hon måste ge upp telegrafkoder till fienden.Men i hennes bekännelse finns historien om två unga flickor Maddie och Queenie och den vänskap som utvecklar sig mellan dem på det brittiska flygfältet.

Boken är indelad i två delar. Den första delen berättas genom ”Verity”, om jag berättade hennes riktiga namn skulle jag förstöra handlingen lite, och den andra genom ”Kittyhawk”.
Första delen Verity tycker jag väldigt mycket om. Redan från början tyckte jag om Verity och sättet hon berättar på: Hon berättar både vad som händer nu där hon sitter inspärrad och vad som hände då i en dagboks aktig berättar form. Detta kan verka lite rörigt men det är det inte, det är faktiskt väldigt lätt att följa handlingen. Även om visa av dem sakerna som Verity utsätts för, är historien en väldigt varm historia om främst två unga flickors vänskap.
En positiv sak som jag har märkt med att ha boken delat i två är att det blir två olika perspektiv på en stor del av det som händer i boken. Detta gör att den stor del av det som berättas i första delen tar en helt ny vändning, eller ställer sig helt på kant tack vare den andra delen. Så allt är inte riktigt som man först trodde, en person i historien rörs särskilt av detta. Personer verkar vara förfärlig i den första delen visar sig vara något helt annat i den andra.
Boken slut hade jag aldrig kunnat förutspå.

Man blir uppslukad och vill inte lägga ifrån sig boken, för man vill veta vad som händer och hur den slutar. Boken är som ingenting jag någonsin har läst förut och den klättrar direkt in som en av min favorit böcker. Jag rekommenderar varmt denna bok.

Bokus | Adlibris

