div 002

Efter en olycka där Ever förlorade hela sin familj och sin älskade hund Buttercup har hon fått synska förmågor. Detta gör henne till en outsider på sin skola då hon måste hålla sig borta från människor eller så får hon reda på allt om dem. Därför gömmer hon under sin huvtröja och med Sex pistols i öronen. Men så kommer den superheta snyggingen Damen (som min hjärna hela tiden sa heter damen vilket är väldigt förvirrande.)
Han är ännu mer mystisk än Ever, så med sin lillasysters spökes hjälp får hon till slut reda på vem eller snarare vad Damen verkligen är. Vad det är som gör att hon inte kan läsa av honom som alla andra hon möter.

Boken har sin egna lilla charm det måste sägas och mysteriet om Damen håller ända till slutet. Jag trodde allvarligt att han var en vampyr (du vet serien heter De odödliga) men där hade jag fel. Men jag hade däremot rätt om Drina, den väldigt bitchiga tjejen som verkar vara beroende av Damen och som har lurat till sig Ever kompis Haven med sitt ”jag är en sån vampyr som ni gothare älskar” stil. Riley, Evers lillasyster som numera är ett spöke, är nog en av de få vettiga som Ever har i sitt liv och som skulle göra hennes liv så mycket bättre om hon bara tog sin lillasysters råd att gå till Ava, den enda som tydligen kan hjälpa henne med sina förmågor. Men gör Ever det? Nä, hon bara stretar emot för att sedan bli ledsen att ingen förstår henne. Jag föredrar Riley och Damen framför Ever, hon går mig på nerverna men dock inte lika mycket som Haven och Drina. Vem har jag nu glömt… Just det, Miles. Alla skulle ha en Miles i sitt liv.

Första boken i serien om de odödliga och den första av tre som har blivit översatt till svenska. De andra två är Blå måne och Skugglandet. I nu läget osäkert om jag kommer att läsa nästa bok, det beror lite på om jag får någon tid över.

Bokus | Adlibris

 

