pl 011

Året är 1724. Två unga flickors öden blir sammanflätade trots att de två kommer från olika bakgrunden. Nancy Kingston är en engelsk köpmansdotter som har ärvt sin fars sin fars plantage på Jamaica. Där finns slaven Minerva Sharpes som blir Nancys förtrogne. När Nancy blir förlovad med en annan plantage ägare mot hennes vilja rymmer Nancy och Minerva till en grupp laglösa. Där bestämmer dem sig för att tillsammans bli pirater och segla över haven.

Det finns en bra grund historia som ligger till grund för historien. Men den kan bli lite förvirrande och ibland lite väl lättsinnig. Det finns visa personer som bara dyker upp och försvinner utan ett spår och man blir lämnad kvar bara för att tänka, vem var det där egentligen? Man kan inte förneka att både Nancy och Minerva är tuffa unga damer som inte låter bli tvingade till någonting. Minst av allt att bli tvingad att gifta sig med ett fullständigt kryp.
Jag förstår mig inte riktigt på slutet. Han som är piratjägaren är samma person som en hemske plantage ägaren? Om inte när kan han i sådana fall ha stött på Nancy för jag kan bara komma ihåg att hans namn nämndes av personerna på båten. Men inte att de faktiskt på något sätt träffade på honom personligen. Kanske skede detta mellan kapitlen och sedan brydde sig ingen om att berätta det för mig.
Men i grund och botten är det inte en så tokig historia som berättas, men jag förväntade lite mer av en historia om kvinnliga pirater.

Celia Rees har även skriven boken Häxa, så den kanske jag kommer att läsa för att se om den gör mig mindre förvirrande.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

