pi

För första gången ska de fyra vännerna Bridget, Tibby, Lena och Carmen spendera sommaren på olika håll. Bridget åker på ett fotbollsläger i Kalifornien där hon möter den snygge tränaren Eric, Lena är i Grekland med familjen när hon träffar den underbare Kostos, Carmen ska besöka sin pappa men får en chokande upptäckt och Tibby är kvar hemma och jobbar i snabbköpet när hon av en olyckhändelse stiftar bekantskap med den tuffa Bailey. Med hjälp av ett par magiska jeans, som lyckas passa alla fyra, håller dem kontakten över sommaren. En sommar alla kommer att komma ihåg.

Systrar i jeans är en riktig feel good bok. Av de fyra huvudpersonerna så är mina favoriter Lena och Bridget. Desto längre in i boken jag kom desto mer började jag tycka om Tibby. Bailey lyckas verkligen ta fram Tibbys goda sidor. Men Carmen har jag inte mycket övers för. Jag kan bara inte uppskatta Carmens bitar i boken då jag inte är särskilt förtjust i henne. När det kommer till bipersonerna så har vi Lenas sprudlande lillasyster Effie samt Tibbys modiga och något trotsiga vän Bailey som båda hittar in till mitt hjärta. Man kan se direkt att alla fyra är och har olika personligheter, med detta skulle jag vilja sätta alla i samma situation för att se hur dem reagerar.

Systrar i jeans är första boken av fyra och är skriven av Ann Brashares. Det finns en femte del, en slags epilog om vad som hände 10 år efter den fjärde boken. Måste erkänna att jag faktiskt är lite spänd på att få läsa den.
Systrar i jeans har blivit en film som inte är helt tokig. Visst föredrar jag boken, men för att vara en film baserad på en bok är den ganska bra.

Bokus (engelska) | Adlibris (engelska)

