poi 002

Gaia är inte som alla andra unga flickor, inte bara det faktum att hon inte har några föräldrar utan också att hon inte kan känna någon rädsla, hon är fullständigt orädd. Hon försöker att leva ett vanligt liv men det går inte så bra. I hennes favoritplats, parken, börjar hemska saker hända. Ett gäng otäcka typer med knivar kommer fram när mörkret sjunker. Det är inte farligt för Gaia att befinna sig där, detta är träning för henne att slåss med männen. Men då hon, trots att hon inte vill, har vänner som kommer till hennes undsättning och genom detta försätta båda två i ännu mera fara har hennes liv blivit tuffare än vad hon har kunnat tro.

Jag är ett stort fan av Francine Pascals böcker om tvillingarna Jessica och Elisabeth Wakefield, och hade nog någon undermedveten hopp om att Gaia skulle vara i liknande stil. Tyvärr är boken inte det, skillnaderna mellan dem två är enorma vilket gjorde mig besviken. Jag visste att boken inte skulle vara exakt lika dan, men jag trodde att den i alla fall skulle påminna om Tvillingarna. Jag gillar Gaia, hon är tuff och om boken helt hade kretsat kring henne hade jag kunnat ge boken ett högt betyg, men självklart var Pascal tvungen att pressa in en kärlekshistoria med inte bara en men tre helt olika killar som är intresserade av Gaia.
Ibland mellan kapitlen är det mail mellan två personer, myndigheter av något slag skulle jag tippa på, som diskuterar Gaia, creepy. Sedan finns det i kapitel stora mellan rum vilket får en att undra om det är ett nytt kapitel eller vad.
Jag vill gärna tycka om Gaia, men boken är för mycket av saker runt omkring och om boken helt hade fokuserat på Gaia skulle den vara mycket bättre.

Gaia är den första boken i serien Identitet Xskrivna av Francine Pascal.

